20 april 2013

Boom en bos




















Met deze foto ga ik meedoen aan de expositie 'Mon dieu, Mondriaan' in juni. Marloes Bosma en Monique Buising (@MlusMo) organiseren deze tentoonstelling in de Blokhuispoort. Er doen allerlei kunstenaars mee, die zich laten inspireren door het schilderij tableau nr. 2/compositie nr. 7 van Piet Mondriaan uit 1913.

Dit schilderij dat zijn eeuwfeest viert, is een kubistische weergave van een boom. Mondriaan maakte het in Parijs, de kleuren ervan doen meer denken aan de kleur van de stenen van appartementencomplexen daar. Eerst dacht ik dat ik daar iets mee wilde doen, een collage van foto's uit Parijs of zo.

Maar ik ben toch teruggekomen bij bomen. Deze staan veel dichterbij dan Parijs, namelijk in het Leeuwarder Bos. Dat vond ik ook wel passend, dat je je onderwerp zoekt waar je leeft, zoals Mondriaan dat deed in Parijs. De foto is niet abstract, maar ik ben van plan er (letterlijk) een tweede laag aan toe te voegen. 

Nieuwsgierig? Kom het resultaat bekijken: de expositie is te zien van maandag 3 juni t/m vrijdag 28 juni (ma t/m za 12-17 u). De opening is op zaterdag 1 juni tussen 15 en 17 uur. Volg de verrichtingen van alle deelnemers via Twitter (@MlusMo) of like ons Facebook-evenement 'Mon dieu, Mondriaan'.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten