22 september 2011

Geluk















Reclamemaker en fotoverzamelaar Erik Kessels en auteur Christine Otten maakten gezamenlijk het Boekenweekessay 2011. Onder het motto van de Boekenweek 'Geschreven portretten – Curriculum Vitae' (16 t/m 26 maart) kwamen zij met een fictief fotoverhaal, getiteld 'Good Luck'.

Het essay is gebaseerd op een gevonden fotoalbum van twee onbekende geliefden. Kessels selecteerde foto’s, die Otten inspireerden tot het fictieve levensverhaal van Betty en Pierre Vincent. 'Good Luck' werd het verhaal van een dochter, Claire, die op zoek gaat naar haar biologische moeder.

Geïnspireerd op het fotoalbum wordt het liefdesleven van haar moeder door Claire - en Kessels & Otten - gereconstrueerd. Zo wisselen het echte leven en fantasie elkaar af. De makers hoopten deze wisselwerking te versterken door de creatie van een bijbehorend 'Good Luck'-parfum.

Ik kocht het boekje maanden geleden voor €6 en liet het inpakken als cadeautje voor mezelf. Zo lag het een tijdlang ingepakt op mijn kamer tot ik een vriendin wilde bedanken, die op de hond had gepast. Het bleek een gepast cadeautje, want ze zat wat in de put en de titel beurde haar een beetje op.

Maar ik vond het jammer dat ik het zelf niet meer had. Vorige week - toch in de boekhandel Van der Velde - vroeg ik of er nog een exemplaar te koop was. Ze lagen uiteraard al lang niet meer op de toonbank. Maar Van der Velde had nog wel een geschenkverpakking over, met het parfum. Die kreeg ik zomaar voor de prijs van het essay. Wie goed doet, goed ontmoet? In elk geval was er voor een tweede keer sprake van 'Good Luck'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten