28 augustus 2011

Goede stemming


















(foto Kees Elzinga)

'Hier zal in de familie om gevochten worden', kondigde sportwethouder Andries Ekhart aan toen hij vrijdagmiddag het eerste exemplaar van 'De achterban, supporters van SC Cambuur' in ontvangst nam. 'Maar eens zien wie hem na mij mag lezen.' Foute boel, natuurlijk. 'Ze moeten er gewoon allemaal zelf een kopen', riep ik. Waar hij wel om kon lachen.

Om zich voor te bereiden op de opening, had hij het boek al even mogen inkijken. Een van zijn broers - Klaas, die hoofdsteward is - had over zijn schouder meegekeken. 'Hij kende op één na iedereen', vertelde Ekhart. Dat is nog eens clubliefde, want het is niet zo de geportretteerden allemaal uit dezelfde hoek komen. Integendeel. 'Een prachtige dwarsdoorsnede van de aanhang', aldus HCL-directeur Geart de Vries.

Of ik me over de verkoop zorgen moet maken? Ik weet het niet. Zaterdagmiddag zag ik Sander Hacquebord al weer uit het Historisch Centrum Leeuwarden komen met een boekentasje. En dat terwijl hij er vrijdag ook al een had meegenomen, als ik het goed heb.

Ekhart ging in elk geval enthousiast richting stadion, 's avonds. Dat Cambuur daar met 3-1 won zal de stemming alleen maar beter hebben gemaakt.

Van zanger Sido Martens kreeg ik deze link: een opname van zijn Cambuurlied, dat hij speciaal voor mij uit de mottenballen had gehaald. Stadionspeaker Rein de Vries kondigde op zijn prachtige plechtige wijze alle sprekers aan, uitgever en trouwe fan Andries de Haan sprak ook al lovende woorden. Kortom, wie er niet bij was heeft wat gemist en kan de schade alleen nog maar inhalen door het boek te kopen. Ha ha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten