9 februari 2011

Langs de deur













Een SRV-man maakt lange dagen en ziet een groot deel van de provincie. Waar eens meer dan vijfhonderd rijdende winkeliers Friesland doorkruisten, zijn dat er nu nog maar 38. Een van hen is Bertus Groenewoud uit Broeksterwâld. Elke dag rijdt hij zijn routes rond Dokkum, op een dinsdag reed ik met hem mee door Hantum en Hantumhuizen.

Sommige klanten zijn jong, met een griepje onder de leden waar een snoepje wonderen voor doet. De meesten die zijn wagen binnen stappen zijn op leeftijd. Soms is de supermarkt om de hoek, maar die is te dichtbij voor de auto en te ver om te lopen. En de service die Bertus kan geven, krijgen ze in de winkel niet: kopen op krediet, boodschappen bezorgd tot in de koelkast, een persoonlijk praatje.

'Ik heb wel stellen, die in scheiding liggen. De ene keer stort de vrouw haar hart bij me uit, de andere keer hoor ik het verhaal van de man.' En al mag hij graag nieuwtjes uitwisselen, in zo'n geval kunnen de gesprekspartners rekenen op zijn discretie.

Onderweg heeft Bertus zijn vaste adressen voor een bakje koffie. Soms krijgt hij een gehaktbal of een pannenkoek. 'Er wordt goed voor me gezorgd.' Een van deze koffiedames hoopt dat hij nog een tijdje blijft. Gezien haar gevorderde leeftijd antwoordde hij: 'Dat hoop ik van u ook.'

(meer hierover binnenkort in de Leeuwarder Courant)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten