26 januari 2011

Toeval














(foto Sipke Visser)

'Mijn zoon fotografeert ook', vertelde een bezoeker me tijdens de kerstfair in de Blokhuispoort. Het ging om Sipke Visser, een oud-Leeuwarder die inmiddels in Londen woont en werkt. Dus 'interessant voor de krant' dacht ik meteen. Ik kreeg van zijn vader zijn website www.asortofdiary.com en bewaarde dat voor het moment dat ik meer tijd zou hebben.

Maandag 10 januari was ik in Amsterdam in De Donkere Kamer van de FotografenFederatie en Photoq. Een van de drie fotografen die daar een pleidooi mocht houden voor 'crowd funding' was de in Londen wonende Sipke Visser! Wat een toeval. Ik sprak hem aan en we besloten snel daarna uitgebreider contact te hebben.

Inmiddels is het artikel voor de culturele bijlage Freed klaar, het komt vrijdag in de Leeuwarder Courant. Sipke heeft me foto's gestuurd van zijn project 'Return to sender', plus stukjes uit brieven die hij teruggestuurd kreeg.

De willekeurige geadresseerden waar hij foto's, een handgeschreven brief en een aan hemzelf geadresseerde envelop met postzegel naar toe stuurt, zijn niet allemaal gediend van zijn attenties. 'Disgusting' noemde een het. Maar anderen nemen de moeite terug te schrijven, en soms ontwikkelt het contact zich tot een uitgebreide correspondentie.

Sipke prikt zijn 'slachtoffers' van Google Maps. Eerst alleen in Groot-Brittannië, nu ook elders in de wereld. Alleen, zou hij hebben bedacht dat een Britse postzegel niet mag op bijvoorbeeld een Australische brief?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten