7 september 2010

Slow start












(foto André Miedema)

Met de opening van de expositie van Het Blauwe Uur ben ik zondag mijn tocht door Noorderlicht 2010 begonnen. Natuurlijk wilde ik ook even zien hoe mijn eigen foto's hingen in het Natuurmuseum en dus ben ik daar die zelfde dag nog even naar binnen gewandeld. Ik ben tevreden. Even een tikje met de hamer tegen een spijker zo hier en daar en dan hangt alles recht...

Gisteren (maandag) opende collectief Lucix zijn expositie 'Veranderend landschap' in het atrium van de Leeuwarder Courant aan de Sixmastraat. Een groep fotografen uit Groningen en omgeving, die elkaar kennen door een eerdere groepstentoonstelling en die besloten vaker met elkaar te exposeren. Uiteraard is dat geen slecht idee, een collectief bereikt soms meer dan een individuele fotograaf. Bovendien heb je als groep de nodige massa te bieden en dat kan weer aandacht in grotere ruimtes opleveren.

Maar ik kreeg niet de indruk dat de leden van Lucix elkaar verder versterken. Ieder doet zijn eigen ding en soms is dat rond een thema, maar verder bespreken ze elkaars werk niet. Er is onderling dus weinig kritiek en naar het zich laat aanzien ook niet veel selectie om tot het sterkste eindresultaat te komen. Een collega opperde dat Noorderlicht misschien toch ballotage moet toepassen voor de satellieten. Tja, aan de andere kant is het ook wel aardig diversiteit te zien en daar je oordeel over te kunnen vormen. Er zitten wat aardige beelden tussen, maar echte uitschieters zaten er voor mij niet bij. Al vond ik het intrigerend me even te verdiepen in het werk van André Miedema, een urbex fotograaf die graag een kijkje neemt in verlaten (en vervallen) gebouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten