8 juni 2010

Geslaagd















(www.aleksanderwillemse.com)
Na Groningen heeft nu ook het examenjaar van de FOAC Amsterdam examen afgelegd. Drie cum laudes dit jaar, maar niet in de richting journalistiek/portret. Vrijdag heb ik overdag uitgebreid de tijd genomen om het werk van alle kandidaten te bekijken, zodat ik me 's avonds bij de opening niet tussen alle gasten hoefde te wringen om nog iets te zien.
Omdat ik lekker de tijd had kon ik wat met de aanwezige fotografen praten. Met Aleksander Willemse bijvoorbeeld, een reclameman en dat zie je aan zijn foto's. Maar hij wist er zo'n grappige en ook kritische draai aan te geven dat hij van de beoordelingscommissie het predikaat 'cum laude' kreeg. Hij had aan de wand drie close-ups hangen van boterhamworst, kaas en filet americain. 'Je wilt toch dat mensen je beelden onthouden, en wat herinner je je nu makkelijker dan kaas.'


















(www.philipploegmakers.nl)
Philip Ploegmakers slaagde ook cum laude, met zijn serie 'Westerbork/Elspeet'. Eigenlijk ging het niet over Elspeet, want op verzoek van koningin Wilhelmina werd het Duitse 'doorvoerkamp' niet daar aangelegd, maar in Westerbork. Het is een soort 'schuldig landschap', een thema waar ook andere fotografen als Sally Mann zich al eens mee bezig hielden.


















(www.kiml.nl)
Kim Liong van Dam maakte indruk met zijn zelfportretten. Hij toonde twee portfolio's. Het ene was een soort 'liber amicorum' alleen dan niet een boek dat vrienden voor hem maakten, maar een boek waarin hij zijn vrienden portretteert. Het andere was een hoog boek waarin hij steeds drie foto's op elkaar stapelde. Het bovenste een omgevingsbeeld, het middelste een zelfportet en daaronder een beeld waarin zijn ouders een rol spelen. Bijzonder, persoonlijk werk van een jonge fotograaf die niet bang is zich kwetsbaar te tonen.













(www.louisehonee.nl)
Ik was ook gecharmeerd van de series van Louise Honée. In een boekje combineerde ze twee verhalen onder de titel 'Girls, little daily lives'. Gewone levens, zo lijkt het, al had ik het gevoel dat er iets onderhuids broeide.













(www.riannevanduijnhoven.com)
De laatste die ik eruit wil lichten is Rianne van Duijnhoven, de derde 'cum laude'. Haar beelden maakten op mij een bijna documentaire indruk, al bleken ze onder 'mode' te vallen. Ach, wat zit er in die naam...

1 opmerking:

  1. Mooie beschrijvingen van het werk van de (ex-) studenten inclusief mijzelf. Dankjewel.
    Gr,
    Kim Liong

    BeantwoordenVerwijderen